Auteur: Wilma Duitscher

Van MVO naar maatschappelijke betekenis

Ik las laatst een artikel van SAMR over klantvriendelijk ondernemen naar aanleiding van hun jaarlijkse prijs. Ook dit jaar kwam Cool Blue er als beste uit. In dit magazine stond onderstaand commentaar van Cool Blue. Je ziet dat er steeds meer ondernemingen de stap maken om van operational excellence op te schuiven naar maatschappelijk echt van belang zijn. Betekenisvol ondernemen…

Mythes over de betekeniseconomie

Mythes over betekenis Volgens Aaron Hurst hebben we een geromantiseerd beeld van betekenisvol werk. Belangrijke mythen over betekenis zijn volgens hem: Betekenis is gekoppeld aan één goed doel of specifieke missie Je hoeft niet één aansprekend goed doel of roeping te hebben om betekenisvol bezig te zijn. Het gaat meer om het vinden van een houding in je werk en…

Interview met Joep Langen van Koeckebackers

Sociale ondernemers zijn veel meer doordrongen van hun sociaal maatschappelijke positie als bedrijf. Het purpose denken in de zuiverste vorm. Wij zijn vaak onder de indruk van hun communicatie en drijfveren. Onderstaand een van de portretten van MaatschapWij, Joep Langen van Koeckebackers. Bij Koeckebackers werken jongvolwassenen die moeilijk aan werk komen in de bakkerij en Koeckebar, waar duurzame koekjes worden gebakken en verkocht. Maar eigenlijk is de koek alleen maar een hulpmiddel. Zo wordt winst niet alleen financiele maar ook maatschappelijke winst.

Complimenten-poort bij HC

Wat een leuk idee de complimentenpoort van de makelaars van de tussentijd!

Nabij de ingang van Hoog Catharijne bij het Moreelsepark is een complimentenpoort geplaatst. De poort deelt complimenten uit aan iedereen die eronderdoor loopt.

De complimentenpoort is een initiatief van de Green Business Club Utrecht Centraal, die naast duurzame projecten, ook werkt aan de leefbaarheid in het stationsgebied. De poort is ontwikkeld door HIK Ontwerpers en de Makelaars van de Tussentijd.

Maaike Wilmink, betrokken bij het initiatief vanuit de Green Business Club: “Iedereen verdient wel eens een compliment en met het geven ervan willen we het publiek wat dagelijks in, om en langs het station komt, een fijn en ‘welkom in Utrecht’-gevoel geven.”

De complimentenpoort staat direct rechts van de roltrappen bij de uitgang van Hoog Catharijne nabij het Moreelsepark. Door een sensor weet de poort wanneer iemand onderdoor loopt, uit een speaker klinkt dan een compliment.

(DUIC, 5/12/2017)

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Betekenisvolle voorbeelden

Veelal wordt er gedacht dat ‘goed doen’ oftewel maatschappelijke relevantie en commercieel niet samen gaan. Wij, en nog heel veel mensen met ons, denken dat dat de toekomst is. Tenslotte zijn grondstoffen schaars en hebben we de technologie om die te hergebruiken of producten al zo te ontwerpen dat er geen afval ontstaat, de circulaire economie. Voeg daar de betekenis…

Een paar betekenisvolle voorbeelden

Interface is wereldmarktleider in de productie van modulaire vloerbedekking. Ze zijn gedreven door Mission Zero, hun duurzaamheidsprogramma om in 2020 terug te geven aan de natuur. Dat hebben ze al bereikt. Zoals ze zelf zeggen is hun missie het brengen van verandering . Deze beursgenoteerde onderneming is een commerciele inspiratie voor de verdere industrie. Hier zie je dat ziel en zakelijkheid…