MVO evolutie

Organisaties hebben een evolutie ondergaan de laatste decenia. Was het een tiental jaren geleden nog bijzonder om duurzaam op de agenda te hebben staan. Op dit moment is duurzaamheid een hygienefactor geworden en zijn veel organisaties toe aan een volgende stap, verdieping. MVO Nederland heeft die evolutie goed in beeld gebracht.

  1. START: Veel bedrijven zijn ooit gestart omdat er een maatschappelijke behoefte bestond aan hun product. In de loop van de jaren kan dit oorspronkelijke motief op de achtergrond raken. Aandeelhouders en omzetgroei worden belangrijker dan tevreden klanten en een goed product.
  2. Winst VooropBij de klassieke, ouderwetse onderneming staat MVO niet op de agenda. Hoogstens doet men wat aan liefdadigheid en voldoet aan minimumeisen op milieu- en sociaal gebied en respecteert wetten en regels. Maximale financiële winst is het enige expliciete doel.
  3. WIN-WINHet bedrijf doet alleen aan MVO als dat winst oplevert. Er wordt alleen maatschappelijk verantwoord ondernomen in ‘win-win-situaties’, zoals energiebesparing. Er is geen wezenlijke wijziging in het ondernemingsmodel, MVO-activiteiten vinden plaats in projectvorm.
  4. MEERVOUDIGE WAARDECREATIEHet bedrijf wil vooruitgang boeken op zowel people, planet als profit. MVO wordt deel van de strategie. Deze offensieve benadering levert meer milieuwinst, meer sociale winst én meer financiële winst op. Als zich een situatie voordoet waarin dat niet mogelijk blijkt, valt het bedrijf terug op het afwegingsmodel.
  5. Winst en impact op sociaal en milieugebied zijn het expliciete ondernemingsdoel, financiële winst is een hulpmiddel. Bedrijven gaan terug naar ‘het waarom’: wat zijn de actuele maatschappelijke vraagstukken en hoe kunnen zij, alleen of in samenwerking met anderen, bijdragen aan een oplossing? Voor sommige ondernemingen betekent dit dat zij de oorspronkelijke doelstellingen van de oprichters van het bedrijf weer in ere herstellen. 

Betekenisvol ondernemen vindt vooral plaats vanaf fase 3. Daarbij is immers sprake van waarde toevoegen voor en interactie met mensen.

In ons inspiratieblog vindt u nog meer artikelen over betekenisvol ondernemen.