Mythes over de betekeniseconomie

Mythes over betekenis
Volgens Aaron Hurst hebben we een geromantiseerd beeld van betekenisvol werk. Belangrijke mythen over betekenis zijn volgens hem:

  • Betekenis is gekoppeld aan één goed doel of specifieke missie
    Je hoeft niet één aansprekend goed doel of roeping te hebben om betekenisvol bezig te zijn. Het gaat meer om het vinden van een houding in je werk en het dienen van mensen.
  • Betekenis is een luxe
    Je hoeft niet eerst financieel rijk te zijn voordat je tijd kunt gaan steken in betekenisvol werk. Mensen met slecht betaalde banen met weinig prestige worden er vaak toch gelukkig van.
  • Betekenis openbaart zich aan ons
    Wat we betekenisvol vinden, komt niet op een goede dag uit de lucht vallen. Het wordt geleidelijk duidelijk door veel verschillende ervaringen.
  • Betekenis hangt af van het type werk dat je doet
    Mensen kunnen in elke baan betekenis vinden. Het hangt erg af van welke waarde hun werk voor hen vertegenwoordigt.
  • Betekenis is gemakkelijk
    Dingen die we als betekenisvol ervaren, kosten vaak pijn en moeite. We moeten ons ‘geven’. Als we niets hoeven op te offeren, ervaren we wat we hebben gedaan als minder betekenisvol.Bron: The Purpose Economy, Aaron Hurst