Van MVO naar maatschappelijke betekenis

Ik las laatst een artikel van SAMR over klantvriendelijk ondernemen naar aanleiding van hun jaarlijkse prijs. Ook dit jaar kwam Cool Blue er als beste uit.

In dit magazine stond onderstaand commentaar van Cool Blue. Je ziet dat er steeds meer ondernemingen de stap maken om van operational excellence op te schuiven naar maatschappelijk echt van belang zijn. Betekenisvol ondernemen voor mens en maatschappij neemt toe en krijgt een plek binnen de organisatie.


VAN OPERATIONAL EXCELLENCE NAAR OPRECHTE BETROKKENHEID EN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID

Het onderzoek naar klantvriendelijkheid bracht de eerste jaren vijf Gouden Regels aan het licht: wees beschikbaar, kom je belofte na, val niet onnodig lastig, doe niet moeilijk over formaliteiten, geef fouten toe en los ze op. Enkele jaren geleden kwam daar een zesde regel bij: wees oprecht betrokken.

Pieter Zwart herkent die trends. “Het begint allemaal met operational exellence. Dat is de basis. Maar veel belangrijker is authenticiteit. Wij maken de keten lang en creëren klantreizen van bestelling tot levering over de drempel. We bouwen het merk rondom deze hele klantreis, waardoor iedereen erbij betrokken is. Je kunt niets afschuiven, zo van ‘ik ben slechts de bezorger’. Nee, íedereen is Coolblue. Positief en negatief. Als er iets niet goed gaat, is iedereen verantwoordelijk.”

De meest recente Gouden Regel is ‘heb oog voor mens en maatschappij’. Ook dat is zichtbaar bij Coolblue. Zwart: “We krijgen steeds meer vragen over milieu en maatschappelijke betrokkenheid. Het is nog steeds relatief klein, maar het neemt hard toe. Ik zeg wel eens als grapje dat we in 2025 Coolgreen heten.” Coolblue speelde eind 2017 in op deze trend met de nieuwe ‘pakketjesmachine’. De machine verpakt elke order op maat. Hierdoor wordt negentig procent minder opvulmateriaal gebruikt en vertrekken er vijftien procent minder vrachtwagens vanuit het Coolblue-magazijn in Tilburg.

Van het klantonderzoek vind je onderstaand de link:
https://www.samr.nl/wp-content/uploads/2018/04/KLANT_2018_pages_online.pdf

BewarenBewaren