i-did goed doen in het kwadraat

i-did logoBedrijf: I-did

Kenmerken: +/- 40 medewerkers, privaat, textiel, productie, sociale onderneming

Missie: Empowerment van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en waarde creëren uit textiel- en mode-reststromen.

Functie: Directie

Drijfveren: Impact maken, bedrijfsleven verduurzamen, schoonheid, zorgen voor mensen

Impact: Reststromen uit textiel en modebranche worden krijgen een nieuw leven en mensen met kwetsbare positie op de arbeidsmarkt krijgen een springplank naar deelname in het arbeidsproces

Inspiratie: Gesprekken en verbinding met andere ondernemers die werken aan een duurzamere wereld, nieuwe technologie

Barrières: Je bent met iets bezig wat zich nog moet bewijzen, het is vallen en opstaan maar als ondernemer zie ik dat als groei. Doorzetten en vertrouwen is wat je verder brengt.

Stakeholders: Klanten krijgen veel positieve reacties op de producten die i-did maakt en het verhaal erachter. Dit heeft ook nog eens een ongekende marketingwaarde. Medewerkers leren met hoofd, hart en handen en vinden invulling, vriendschap en toekomst in het atelier.

Winst: Duurzame waarde creëren uit textiel-reststromen, mannen en vrouwen in staat stellen zelf invulling te geven aan leren en werken.


De i-did_slow fashion_movement wil, in samenwerking met Nederlandse modelabels en textielketens, laten zien dat de waarde van kleding en textiel blijvend is. Ze redesignen overschot uit de textiel en mode-industrie zoals restanten, overstock en restafval tot prachtige producten in ons MVO-atelier. Zo wordt een groot percentage van het overschot op een creatieve en innovatieve manier verwerkt in de collecties van modelabels, als nieuw redesign item.

Naast het opruimen van de textielafvalberg bieden ze in hun MVO-atelier mannen en vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt een gratis vakopleiding tot kleermaker en naaister en een gezonde dosis werkervaring aan. Sterke mensen die heel wat in hun mars hebben, maar moeilijk passend werk kunnen vinden. Doordat de productie van de redesign projecten onderdeel van de opleiding is, wordt kleinschalige productie in eigen land voor Nederlandse textiel- en modelabels mogelijk gemaakt.

Voor Michiel Dekkers, mede-eigenaar van i-did, is het belangrijk dat duurzame initiatieven schaalbaar zijn want dan is de impact het grootst….een duurzaam initiatief dat niet schaalbaar is geeft hem geen voldoening. Het is dan ook de ambitie van i-did in Utrecht om re-design ateliers in heel Nederland en zelfs daarbuiten op te bouwen. Een ander element van een betekenisvolle onderneming is een rendabel verdienmodel, zonder dat is een onderneming niet duurzaam. Bij i-did is het betekenisvolle karakter tweeledig. Enerzijds doen ze iets aan de textielberg die de mode/textiel industrie creëert en aan de andere kant geven ze mensen een springplank naar de arbeidsmarkt. Mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt kunnen bij i-did een naai-opleiding volgen in ruil voor productie-uren in het re-design atelier. Hierbij wordt ook een empowerment traject aangeboden dat de mensen helpt bij de persoonlijke ontwikkeling en (her-)intreding in het arbeidsproces.

Betekenisvol ondernemen heeft volgens Mireille Geijsen, oprichter en mede-eigenaar, ook gelaagdheid in zich. Als onderneming kan je op meerdere niveaus van betekenis zijn. Een voorbeeld van betekenis kan ook zijn de uitstraling naar klanten en medewerkers toe. “Schoonheid……..uiterlijk…….verzorgdheid……laten zien dat je er voor de mensen bent en dat er voor je gezorgd wordt.”

Inspiratie is er genoeg. Netwerken met andere ondernemers en gesprekken met klanten geeft veel energie. Het mooiste gevoel dat ondernemer Michiel kan overhouden aan dat soort gesprekken is wanneer er weer veel gepraat is over allerlei initiatieven en wanneer hij dan kan zeggen; ”……OK, genoeg gepraat…..dan gaan we het bij i-did gewoon DOEN!”.

Ondernemen bij i-did_Slow_Fashion_Movement is niet anders dan anders. Het blijft vallen en opstaan en geld blijft belangrijk, een nieuw business model opzetten KOST iets. Michiel en Mireille spreken niet over barrières of drempels maar de stappen die nodig zijn om hun doel te bereiken en ook stappen ‘terug’ zijn nodig, dat is groei. Doorzetten is wat je verder brengt, zonder hard werken gebeurt er niets. Michiel en Mireille zijn met iets nieuws bezig wat zich nog moet bewijzen en het ontbreken van bewijslast is één van de grootste uitdagingen in de wereld van innovatie. Kleine projectjes helpen daarbij. Die helpen i-did bij het oppakken van steeds grotere projecten.

Tot slot: de pijlers voor betekenisvol ondernemen zijn duurzaamheid, schaalbaarheid, een gedegen verdienmodel en het gewoon DOEN!

Wil je een mooie tas en ondertussen weten dat I-did er alles aan doet om zowel afval weg te werken als mensen een mooie toekomst te bieden. Hier vind je de link naar de webshop van I-did.